لینک جویس ( Link juice ) چیست و چگونه سئو سایت را بهبود می‌بخشد؟

عصاره لینک (Link juice) یا شربت لینک که به آن link equity (تراز لینک) نیز می گویند، در دنیای سئو به ارزش یا سهمی گفته می شود که از یک سایت یا صفحه به سایت یا صفحه ای دیگر منتقل می شود. این ارزش از طریق لینک های مرتبط یا همان هایپرلینک ها منتقل می شود. موتورهای جستجو این لینک ها را شبیه به یک رای مثبت برای سایت شما در نظر می گیرند و نشان می دهند که صفحات شما ارزشمند هستند. راه های زیادی برای لینک گرفتن در فضای وب وجود دارد. شما می توانید به صورت مستقیم یا غیرمستقیم لینک بگیرید. در روش مستقیم باید استراتژی های ساخت لینک را بدانید. استراتژی هایی مانند اشتراک گذاری اسناد، پست مهمان، بازاریابی شبکه های اجتماعی، انتشار در روزنامه ها و غیره. لینک جوس نقشی تعیین کننده در سئو و استراتژی لینک سازی و همچنین تعیین موقعیت وب سایت درنتایج موتورهای جستجو دارد و ما قرار است در این مطلب به طور کامل به معرفی لینک جوس و تاثیرات آن بر روی سئو بپردازیم.

Link Juice چیست؟

Link juice برای اولین بار در سئو اینگونه تعریف شد: “ارزش یا اعتباری که از طریق یک لینک از یک صفحه وب به صفحه دیگر منتقل می شود.” اعتقاد بر این است که لینک جوس در تعیین رتبه یک صفحه در صفحات نتایج موتور های جستجو (SERP) نقش دارد. اصطلاح “لینک جوس” استعاره ای است که توضیح می دهد چگونه این مقدار از یک صفحه به صفحه دیگر منتقل می شود، بسیار شبیه جریان مایعات از یک ظرف به ظرف دیگر.

لینک جویس چگونه کار می کند؟

تصور کنید دو وب سایت مشابه وجود دارد. یکی از این وب سایت ها (A) از چهار وب سایت دیگر (که همگی از نظر اعتبار و شرایط یکسان هستند) بک لینک دریافت می کند. در مقابل، وب سایت دوم (B) تنها از دو وب سایت (که شرایط و اعتبار مشابهی با چهار وب سایت قبلی دارند) بک لینک می گیرد. با توجه به اینکه وب سایت A بک لینک های بیشتری دریافت کرده است، بنابراین این وب سایت لینک جویس بیشتری را جذب کرده و در نتایج جستجو نسبت به وب سایت B، رتبه بهتری خواهد داشت.

عوامل تأثیرگذار روی لینک جویس

عوامل متعددی وجود دارند که متخصصان سئو و ابزارهای مربوطه به هنگام ارزیابی ارزش یک لینک برای صفحه مقصد به آن ها توجه می کنند. از جمله این عوامل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اعتبار وب سایت منبع: اگر لینک از یک وب سایت معتبر و با سابقه ای درخشان و محتوای با کیفیت به دست آید، این لینک از ارزشی بیشتر نسبت به لینکی که از یک سایت با اعتبار پایین تر نشأت می گیرد، برخوردار خواهد بود.
  • نوع لینک: لینک های نوفالو به لینک هایی اطلاق می شود که خزنده های گوگل مجاز به دنبال کردن و ایندکس کردن آن ها نیستند. به همین دلیل، استفاده از لینک های نوفالو معمولاً ارزشی کمتر از لینک های فالو خواهد داشت.
  • محتوای صفحه: عوامل متعددی از صفحه ای که لینک از آن استخراج شده است، مانند ارتباط محتوا، تعداد لینک های موجود در آن و… می توانند بر ارزش بک لینک تأثیرگذار باشند.
  • صفحات ۴۰۴: با رشد وبلاگ یا وب سایت شما، لینک های بیشتری برای اتصال صفحات به یکدیگر ایجاد می شود. اگر به هر دلیلی تصمیم به حذف یک صفحه گرفتید، ضروری است لینک های مربوط به آن صفحه را نیز حذف کنید. در غیر این صورت، کاربران با کلیک بر روی این لینک ها با صفحه ۴۰۴ روبرو خواهند شد.

نحوه اندازه گیری Link Juice

اندازه گیری لینک جوس یک جنبه مهم در لینک سازی و بهینه سازی موتور های جستجو به شمار می رود. ابزار ها و معیار های مختلفی وجود دارند که صاحبان وب سایت می توانند از آنها برای تعیین میزان لینک جوس ارسال شده به سایت خود استفاده کنند. برخی از رایج ترین ابزار های مورد استفاده برای اندازه گیری لینک جوس عبارتند از:

  • گوگل آنالیتیکس: این پلتفرم تحلیلی محبوب اطلاعاتی در مورد تعداد بک لینک هایی که به یک سایت اشاره می کند و همچنین داده هایی در مورد ترافیک سایت و منبع آن را در اختیار صاحبان وب سایت قرار می دهد.
  • Moz Link Explorer: این یک ابزار قدرتمند تجزیه و تحلیل لینک می باشد که عواملی مانند تعداد لینک های یک وب سایت، ارتباط آنها و تاریخچه و سن وب سایت را در نظر می گیرد.
  • Ahrefs: یکی دیگر از ابزار های محبوب تجزیه و تحلیل لینک می باشد که قدرت کلی پروفایل بک لینک یک وب سایت را اندازه گیری می کند. این ابزار قدرتمند تعداد بک لینک های منحصر به فرد اشاره شده به یک وب سایت و همچنین کیفیت کلی آنها را مبنای امتیاز دهی خود قرار می دهد.
  • SEMrush: یک ابزار دیجیتال مارکتینگ یکپارچه و تجزیه و تحلیل لینک است و به صاحبان وب سایت تعداد و کیفیت بک لینک هایی که به سایت آنها اشاره می کنند و همچنین داده هایی در مورد اعتبار و قابل اعتماد بودن آن لینک ها نشان می دهد.

نتیجه گیری

لینک جوس یک عامل حیاتی در موفقیت هر استراتژی لینک سازی است. به مقدار اعتبار و ارزشی اشاره دارد که از طریق یک لینک، از یک صفحه وب، به صفحه دیگر منتقل می شود. لینک جوس از این نظر مهم می باشد که بر رتبه بندی موتور های جستجو، اعتبار صفحه و دیده شدن در نتایج جستجو تأثیر می گذارد. برای به حداکثر رساندن لینک جوس، تمرکز بر کیفیت، ارتباط و اعتبار لینک ها ضروری است. این کار را می توان از طریق شیوه هایی مانند به کار بردن لینک های با کیفیت بالا، تنوع دادن به پروفایل لینک خود و ایجاد روابط با وب سایت های مرتبط و معتبر به دست آورد.


امتیاز: 5 از 5. مجموع 1 رای
افزودن نظر
در حال پاسخ به: [انصراف]
تعداد حروف باقی مانده: 500
Captcha  
۱۴۰۴/۰۱/۲۰ | مجله سئو | سپهر صلاحی | بازدید: 22 | 1744186020